A kevésbé sikeres MMO-k terén mostanában nagy divat az ingyenessé tétel. A recept igen egyszerű. Az alapjáték ingyenes, viszont ha egy kis extrát is szeretnénk... na azért már fizetni kell. Sok kis apró 1-2 dolláros tranzakcióból is szépen meg lehet élni. A rendszer kétségkívül működik. A kérdés az, hogy egy stratégiai játéknál jó megoldás-e erre az útra térni.

A Company of Heroes valósidejű stratégiai játékot nem kell bemutatni szerintem már senkinek. Az alapjáték 2006 szeptemberében került a boltok polcaira. A játék 2 kiegészítőt is megélt. A program negyedik éve fejlődik, az eredeti két frakció az első kiegészítő csomag után duplájára hízott. A második bővítmény új egységekkel bővítette seregünk repertoárját (Bár a játékegyensúlyt szépen farba is rúgta vele. Aki nem rendelkezett ezekkel az egységekkel hátránnyal indult az ütközetekben). 2010-et írunk, és eljött a COH új generációja a Company of Heroes Online. Kell ez nekünk? Fejlődött a játék? Nem olyan régen a játék fejlesztése már open beta állapotba került. Így bárki tesztelheti és véleményt alkothat róla.

Dicső parancsnokom: Orrharapo tábornok

A program egyik legnagyobb vonzereje az ingyenesség. Bárki letöltheti, regisztrálhat és játszhat. Amennyiben valainek extra igényei felmerülnek, ropogós bankjegyekkel megvásárolhatja azokat. Itt már egy kissé megrettentem. Lelki szemeim előtt látom, hogy szegény kis bokorugróim küzdenek az elpusztíthatatlan extrákkal felszerelt tigris hordák ellen. Persze ha le akarom győzni őket, megvásárolhatom a szuper zoknibombákat.... potom 2 dolcsiért. De lehet csak én látok rémeket. Lássuk mit nyújt nekünk a játék 2010-ben.

A választható frakciók száma lecsökkent kettőre. Kérem szépen nem jó ez így. Eddig játszhattam amerikaiakkal, angolokkal, és két teljesen különböző német frakcióval. Most vannak jenkik és friccek és pont. Talán egyszer bővítik a létszámot, de ez így nekem sovány. 

Egy maximumra fejlesztett HŐS

Régi veterán vagyok a játékban, de az alaposság kedvéért végignéztem az oktató részt is. Szépen, ahogy azt kell elmagyaráz mindent a kezdőknek. Első feladatunk egy parancsnok létrehozása. Itt már el kell döntenünk, hogy mely specializációt választjuk. (pl USA: páncélos, ernyős, gyalogság) Parancsnokunk a csaták során fejlődik, gyűjtögethetjük az XP-ket. Minden egyes szintlépés után fejleszthetjük parancsnoki képességünket. Itt jön az első komolyabb változás. Az alapjátékban már egyes szinten minden képességet birtokolhattunk. Itt sajnos nem. Amennyiben a sors összehoz egy magas szintű játékossal (márpedig fog) akkor igen komoly hátrányba kerülhetünk. A rendszer előnye viszont az általunk szeretett képességeket igen alaposan személyre szabhatjuk. Csak kicsit frusztráló tud lenni, ha az ellen lényegesen nagyobb választékkal dolgozik ellenünk. Ezáltal drasztikusan megnő a stratégiai mozgástere.

 A játékmenetben és a grafikában fikarcnyi változás sem történt. Az igazi érdekessége a játéknak a hadseregünk személyre szabása. Harcaink során különböző hős egységeket kapunk. Ezek a katonák a harcok során fejlődnek. Minden egyes szinten kapnak némi bónuszt. Nagyobb tűzerő, távolabbra látás, regeneráció és hasonló. Ők fogják alkotni seregünk gerincét később. A csapatok fenntartása nyersanyagba kerül. Győztes és vesztes csata után is kapunk ellátmányt, persze ha győzünk bőkezűbb a haza. Ezt így elmondani bonyolultabb, mint megtapasztalni.

Íme az új Command Tree

Egy példa a Hero Unit rendszerre. Az amerikai barak 270 mp (manpower) árért képez ki egy gyalogost. Ha bővíteni akarjuk fegyverarzenálját (gránát, zoknibomba, BAR) akkor azt ki kell fejlesztenünk. Ez a móka üzemanyag és mp igényes. Nem mindig telik rá. Ekkor jönnek képbe hőseink. Egy ötös szintű gyalogos hős (ez is a maximum), már az első pillanatban tud gránátot, zoknibombát, és robbanóanyagot használni, továbbá 10%-al nagyobb életerővel rendelkezik. Egyedüli hátránya hogy nem lehet BAR-el felszerelni, ami némileg korlátozza tűzerejét. Viszont 2 ilyen gyalogos már teljesen feleslegessé tesz néhány fejlesztést. Ergo igen sok nyersanyagot spórolhatunk. Persze ezek az egységek korlátozott számban állnak a rendelkezésünkre. Bár a Relic-ből kinézem, hogy egy kis pénzecskével megoldható ez a probléma. Tehát a harctéren igen hasznosak a tapasztalt egységek. Nem szuperhősök, halandóak mint bárki más. Viszont igen kellemetlen meglepetéseket tudnak okozni nekünk.

Kell ez nekünk? Jobb e a játék mint az eddigi epizódok? A válasz egyértelmű nem, sőt visszalépések történtek. A frakciók megkurtítása számomra megbocsáthatatlan bűn. A program egy az egyben visszatért a 2006-os állapotokhoz. Grafikában, a választható egységek számában, mindenben. Aki most találkozik a játékkal annak ez a probléma fel sem fog tűnni. Hisz kap egy nagyon jó muliplayer játékot, egy igényes egyjátékos kampányt teljesen ingyen (amit persze a veteránok már négy éve láttak). Később persze egy bizonyos szint után fizetni fog, de az ajánlat jól hangzik. Az ember fejlesztgeti az egységeit, "csak még egy szint addikció simán" létrejöhet. Hisz az ember szereti látni, hogy fejlődik. Szeretünk csillogó kitüntetéseket, archivmenteket gyűjteni. A játékosbázis hatalmasra duzzadt az ingyenesség miatt. Míg az alapjátéknál néha hosszú ideig kell várakozni egy meccs indításáig, itt most gyorsan megy a dolog. Mondjuk ebben benne van még az újdonság varázsa, meglátjuk mi lesz fél év múlva.

Megéri az árát? Mivel a játék alapból ingyenes ezért azt mondhatjuk, hogy igen. Viszont itt jön a nagy DE. Aki már rendelkezik az eredeti játékkal és annak kiegészítőivel az csalódni fog benne. Kevesebb egység, kevesebb frakció. Még a térképek is ugyanazok. Gyakorlatilag semmi újdonságot nem kapunk. Akkor inkább a Coh és az Eastern Front kombinációja. Sokkal több az újdonság és kiforrottabb játékélmény. A Company of Heroes Online tipikus példája annak, hogy ha valaki minimális befektetéssel szeretne pénzt keresni. Semmit nem tanultak, semmit nem fejlesztettek. Miért is fizetne valaki valamiért, ha egyszer régen már ugyanazért a dologért fizetett? Adott volna ki a Relic inkább egy újabb kiegészítő lemezt. Vagy csak vette volna meg úgy ahogy van az Eastern Front-ot. Mindenki jobban járt volta. Mert ez így semmi pluszt nem ad a játékosoknak. Egy előnye viszont lesz a dolognak. A CoH fórumokról végre eltűnnek a tört verzióval rendelkező, hamachival szenvedő warezhuszárok.

Letöltés és regisztráció itt: http://www.companyofheroes.com/

A bejegyzés trackback címe:

https://kutyuszoba.blog.hu/api/trackback/id/tr532282138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopiati 2010.09.09. 13:13:26

Jó írás, bár ha benne lenne a kedvenc PE fél, a játék jelenlegi (arcátlan) balansz szintjén csúnyán tápos lenne, nem is beszélve a brittekről...meg egy mmo játék esetében valamivel el kell adni azt, hogy fejlődik, itt később jönnek a frakciók, meg kampányok pénzért...
Ha jól számoltam a képességekre elosztható pontok végesek, de kevesebbet kapunk belőlük, mint amennyi hely van nekik, legalábbis ha jól érzékeltem.

Pegasus · http://kutyuszoba.blog.hu 2010.09.09. 13:20:27

@Kopiati: Minden szintlépés után kapsz egy pontot, amit tetszőlegesen eloszthatsz. Nem mindig jut mindenre pont az igaz :)

Kopiati 2010.09.09. 20:25:30

@Pegasus: Úgy értettem, hogy az 50 szintlépés alatt 50 pontot kapsz, de minden képességen ha jól emlékszem 12 pontot oszthatsz el. Lehet amajd pénzen lehet pótolni...:)
süti beállítások módosítása