Mi az Apple titka?
2010.07.12. 15:46
Kevés cég mondhatja el magáról, hogy a neve lassan fogalommá válik. Nos az Apple jó úton halad e téren. Merész húzásai, jó minőségű termékei, és nem utolsó sorban utolérhetetlen marketing gépzete segítségével ismertsége napról napra nő.
A vállalat az 1970-es évek gyümölcse. Mint annyi sok konkurens cége, egyszerű garázsirodaként indult. Jelenleg az informatika világának egyik királyát tisztelhetjük a cégben. Miért is íródott eme cikk? Jogos kérdés. Manapság minden az almás céggel foglalkozik. Divatcikk lett. A bulvársajtótól kezdve az igényes informatikai portálokig folyamatosan foglalkoznak a vállalattal és termékeivel. Nem beszélve az izzó fórumokról. Soha egy cégnek nem voltak ennyien hívei és támadói. Bárhol, ahol megjelenik egy Apple téma, parázs vita kezdődik. És ez igen érdekes. Mi készteti az embereket ilyen vitára, hisz csak egy cégről van szó. Elvégre mondhatnánk, hogy olyan mint az Asus, vagy teszem azt a Gigabyte... Valamit mégis máshogy csinálnak.
A régi időkben az almás cég számítógépei nagyban különböztek a hagyományos asztali gépektől. A PowerPC processzorok más világot képviseltek. Ezekhez tartozott egy igen jól optimalizált operációs rendszer, mely sok hívett szerzett. Az OS X-et a mai napig az egyik legfelhasználóbarátabb rendszerként próbálják eladni. Valljuk be, tényleg egyszerű, látványos... és igen bolondbiztosnak is mondható. Majd jött a váltás, az Apple is Intel processzorokkal szerelte gépeit, ezáltal a masinák már tényleg nem különböztek sokban egy hagyományos pc-től.
Mit kínál nekünk hát ez a cég? Mert valljuk be egy sima telefon, vagy asztali pc nem teszi az embert fanatikus rajongóvá, vagy gyűlölővé.
1. Design:
A cég fantasztikusan ráérzett arra, hogy az emberek nagy részét a külső fogja meg nem a belső. Sőt ez utóbbi gyanítom az emberek 95 százalékát hidegen hagyja. A recept egyszerű. Készíts egy számítógépet egyszerű, letisztult formával, lehetelőleg minél kevesebb kábellel és zajjal. Adj hozzá egy egyszerűen kezelhető operációs rendszert. Add egy kicsit drágábban a többieknél és máris veszik mint a cukrot.
2. Presztízs:
Az emberek szeretnek egyediek, különlegesek, jobbak lenni a társaiknál. Erre az érzésre igen komolyan figyelt az Apple. Mivel ezek a termékek drágábbak az átlagnál, így a prémium kategória látszatát keltik. Ergo, nem szerezheti ezt meg akárki magának. Akinek ilyenje van, az már "valaki". Ez halmozottan igaz szerintem térségünkre. Mivel nem mindenki rohangál ilyen kütyükkel, ezért tulajdonosa egy elitebb közösség tagja lehet.
3. Divat
Az Apple divatos. Divatos használni, dicsérni, szidni. Sztárok használják, sorozatokban látjuk kedvenc főszereplőink kezében. Az iphone igazi robbanás volt e téren. Addig csak a geek-ek neteztek a telefonjukon (fene ebbe akkor én is beletartozom). A divat és a hype hatására már a szőke plázacicák is non-stop tudták frissíteni a facebook státuszukat a trendi telefonjukról. Nézzük csak meg az index címlapját, hányszor volt Apple cikk az utóbbi időben. Szerintem bőven túlreprezentált bármely más bluechip vállalatnál.
4. Újrahasznosítás:
Nem a szó legszorosabb értelmében véve. Nem összegyüjtött pet palackokból csinálják a műanyag alkatrészeket. Viszont az ötleteket zseniálisan újrafelhasználják. Ők a XXI. század újrafeltalálói. Fognak egy technológiát, ami már évek óda adott. Viszont nincs benne a köztudatban, vagy rengeteg kihasználatlan potenciál van benne. Ezt kicsit továbbfejlesztik, becsomaglolják, és "némi" marketing. Ez utóbbi nem is olyan kicsi. A világ egyik leghatékonyabb marketing gépezete hiteti el a vásárlóval, hogy amit megvesz még nem létezett máshol. Jó példa erre az Iphone. Előtte is használtunk már érintőkijelzős telefont (én magam is), de a köznéphez ekkor jutott el a dolog. Vagy az mp3 lejátszó, milliók számára egyenlő az ipod-al. Pedig előtte is volt, most is van más, viszont ez ragadt meg. Gyanítom ugyanez lesz az Ipad-al is... pedig előtte már 4 évadon keresztül láttuk a Stargate Atlantisban, hogy a csapat tabletekkel rohangál mindenhova.
5. Egyszerűség:
Tervezz egy kezelőfelületet, ami gyors, látványos és nem utolsó sorban egyszerű mint egy szög. Tudja bárki használni, nem kell komolyabb hozzáértés. Sőt az igazán hozzáértők kerüljék is el, mert a végén még belenyúlkálnak a finomra hangolt és polírozott rendszerbe. Az Apple mindig is vigyázott értékeire. Elektronikus áruházával megreformálta a zenepiacot. Kényelmes felület, gyors vásárlási lehetőség. Valljuk be ez kell az embereknek. Természetesen a bolt sikerének egyik oka, hogy volt egy kütyü hozzá amivel le is lehetett játszani a zenebonát.
6. Aranyketrec:
A userek az esetek többségében nem érzik a rendszer bezártságát. Sőt el is hiszik, hogy "ez a világ a létező világok legeslegjobbika". Mindent megkapunk egy helyen, egységáron, nem is kell máshol nézelődnünk. De ne is akarjunk, mert nem tudunk. Ha zenét akarunk vásárolni, esetleg egy játékot, ebook-ot, akkor tessék elfáradni az Apple saját online áruházába. Csak két kattintás és meg is van, amit szeretnénk. Azoban ezzel kizárja a rendszeréből a potenciális konkurenciát. Ha egy alkalmazás nem tetszik Steeve bácsinak, akkor bezony azt szerencsétlen user legálisan nem szerezheti be máshonnan. Bezony, itt diktatúra van.
Gondolom, sokan elmékeznek az Adobe kontra Apple vitával. Kell-e nekünk Flash egy mobiltelefonra, ipad-ra? SJ elhitette az emberekkel, hogy a Flash rossz, lassú, felesleges idejétmúlt. Ebben a dologban van is valami, de azért tudjuk, hogy nem teljesen igaz. Bár még a mobil alkalmazások nem tökéletesek, viszont Google barátunkat nem zavarja a Flash. Sőt... Miért is ment neki SJ az Adobe-nak? Tisztán üzleti érdek. A többi szerintem csak a maszlag. Millió ingyenes alkalmazás van a neten, amit flash-el lehet játszani, olvasni, nézni. Ebben nekik nincs semmi üzlet. Miért venne meg valamit az egyén a boltban, ha van a neten ingyenes, és hasonló minőségű alternatíva? Teszem azt egyszerű játékok, videólejátszók. Ezekből nincs bevétel, hát zárjuk ki őket. Öt féle embert generál a történet. Vannak az igazhívők, akik azt vallják: "Ha nincs benne, akkor nekünk nincs is szükségünk rá". Mások nem is értik a hiányosságokat, nem érdekli őket. Használják az eszközöket, maximum néha észreveszik, hogy ez és az nem működik. A harmadik csapat nem akar lemondani az Apple varázsáról, viszont csal egy kicsit. Feltört rendszert használ, mely már nincs korlátok közé zárva. Ez esetben viszont a garancia kissé kényes kérdéssé válik. A 4. csapat szomorúan konstatálja, hogy a termékek nem az ő szabados igényeiknek készültek, és vesz konkurens terméket. Az 5. hasonlóan érdekes, mint az első. Ők a megszállott támadók, hasonlóan eltökéltek mint a hívők. Soha nem csökkenő erővel támadják a másik felet, illetve védik az igazukat. A választással kapcsolatos fórumokon voltak hasonló parázs viták anno. Igen szórakoztatóak, meg kell hagyni.
7. Steeve Jobs
Zseni az ember, ez kétségtelen. Egyben diktatórikus is. Szigorúan, már-már zsarnokian irányítja vállalatát. Itt ellenkezésnek helye nincs, ha kell, még a sajtónak is nekimegy. (Ügyvédek hadával ha kell.) Híveinek száma egy kisebb egyházéval vetekszik. Karizmatikus ember. Viccesen mondva, ha holnap egyházat alapítana, holnapután már több tagja lenne mint egy kisebb történelmi egyháznak... SJ egyik nagy aduja a titoktartás. Különös figyelmet fordít arra, hogy ne kerüljenek ki idő előtt infromációk az újdonságokról. Drákói szigorral lép fel a kiszivárogtatók ellen. (Az iphone4-nél mégis történt némi blama :) ) A másik bevált fogása a limitált készlet. Mindig azt olvassuk, hogy soha nincs elég iphone, ipad, ipod vagy bármi. A sajtó persze ráharap, cikkek tucatjai íródnak róla. Szegény vásárló meg mit lát? "Gyorsan vegyük meg, mert nincs elég, lehet nekem nem jut. Vagy ha már ennyien veszik akkor biztos valami tuti dolog lehet." Így tartva fenn a folyamatos érdeklődést az új termék iránt.
Jó nekünk az Apple?
A szakmának kétségíkvül jót tesz. Zseniálisan nyúlnak hozzá rég kallódó technológiákhoz. Így a nagyobb, lustább gyártókat is fejlesztésre kényszerítik. Mert bizony az okostelefon üzletágban nagyot húzott az Apple, és a Google is igen komolyan megvetette relatív rövid idő alatt a lábát. Itt a 4. generációs iphone, és most mondhatjuk el azt, hogy van méltó konkurenciája. Andorid, Bada alapú telefonok árasztják el a piacot. Előtte évekig a telefonok szinte csak kinézetben különböztek. Tehát ez jó nekünk. A zárt ketrec része ellenben rossz. Hátráltatja az innovációt. Rengeteg tartalék van még az iphone-ban vagy az ipad-ban. Viszont a gyártó nem engedi, hogy fejlődjenek. Kizárólag irányított mederben. Még véletlenül se érje meg megtartani a régi modellt, vegyünk újat, ami már tartalmazza az említett újítást.
Az operációs rendszerek csatájában az OS X rajongók, a windows hívek, illetve a linux kedvelők folyamatosan hadakoznak. Melyik a jobb, használhatóbb. Úgy vélem mindegyik rendszernek vannak előnyei, illetve hátrányai. Mindenki használja azt, amelyik az igényeinek jobban megfelel. Teszem azt én jelenleg win7-ről irogatok, mivel ez vált be. De a céges gépemen egy ubuntu linux dolgozik.
Úgy gondolom, az Apple egy olyan cég, amit lehet szeretni, utálni... Véleménye azonban mindenkinek van róla. Nehezen lehet semlegesnek maradni a témában. Mert valljuk be vannak a cégnek szerethető, és kevésbé szerethető (bicskanyitogató) dolgai. Nem valószínű, hogy a közeljövőben vásárolok Apple terméket, bár ki tudja. Ha végre nyíltabb lesz a rendszer, kevésbé kalitka hatású, akkor meggyőzhetnek. Jelenleg még csak érdeklődve figyelem a termékeket, és a konkurencia reakcióit. Mert ez jó nekünk. Legyen verseny, új fejlesztések, nyomott árak :). Nekünk vásárlóknak ez csak jó. Nem mellesleg ideje lenne leszokni a cégeknek arról, hogy a dollárt és az eurót egy az egyben váltsák....
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.