Vörös zászlónk lengeti a szél...
2010.08.02. 15:23
Pegasus kartárs egyszer már rittyentett nekünk egy cikket a Company of heroes RTS Eastern Front módjáról. Nos, azóta sok víz lefolyt a Volgán és a moddal is történt egy és más. A kezdeti hatalmas érdeklődés az erőegyensúly gondok és más okok miatt gyorsan elapadt, de a fejlesztők nem adták fel. A legújabb fejlemény az 1.21-es verzió megjelenése, ami nemcsak összegzi azt a gyökeres átalakulást, amin a szovjet frakció január óta átment, hanem egy merész húzással hozzányúl az eredetiekhez is.
Eastern Front vagy Coh Online?
Az utolsó balance patch körülbelül egy éve jelent meg, azóta az újabb javításokért való rimánkodás nem lett csendesebb. Ez egy rendkívül összetett, négyfrakciós, négy éves stratégiai játék esetében nem annyira meglepő, gondoljunk csak arra, hogy az ősrégi, jóval egyszerűbb Starcraft-et ma is patch-elik. Az EF stáb szoros figyelemmel kísérte azt a diskurzust, ami a játékos fórumokon folyt és hogy a saját modjába új életet lehelljen, meglépte, hogy orvosolja a legégetőbb problémákat. Feltehetnénk a kérdést, vajon miért nem a Relic tette ugyanezt? A válasz a zöldhasúakban rejlik, a kiadó THQ nem alaptalanul de úgy vélhette, az alapjátékről több bőrt már nem lehet lenyúzni, így a Coh erőegyensúlyi problémái messze a lista aljára kerültek.
Egyszer 1941-ben egy magányos KV harckocsi lerobbant egy híd előtt. A német támadás a körzetben három napig leállt miatta...
Ha már a bőrlenyúzásnál tartunk, a THQ az "ingyenes", Ázsiában már felállított Coh Online-nak nevezett förtelem felé terelgetné inkább a usereket, ami fejlődő hero unit-okon és mikrotranzakciós, a spéci egységekért és tulajdonságokért fizetős elven alapul. Igen, a bivalybaszó 16-os szintű ranger parancsnokunk megrohamozza a beach-et, átrohan a zárótűzön, Rambo módjára lekaszálja az MG42-eseket, majd kiránt a hátizsákjából mindkét kezébe egy-egy bazooka-t, hogy ementálivá lője a partra csörömpölt Tigris tankot...Hát, kössz de inkább nem. Amúgy az utolsó hivatalos kiegészítő, a rosszemlékű Tales of Valor nyújtott egy-két kivétellel olyan egységeket, amik a többi felett álltak. Az USA armor company méregdrága, 8 CP-s M26 Pershing tankját 60 range-ről négy lövésre KO-zó szuperolcsó Geschützwagen ma is kísért. Hiába, Übülkét valamivel csalogatni kell, hogy megvegye az amúgy tök értéktelen, "minél kevesebb munkával keressünk minél több pénzt" elven készült kiegészítőt.
Magad uram, ha fejlesztőd nincsen...
A community tehát házibarkácsol, hogy a bugos, kellően át nem gondolt, vagy egyszerűen túl erős egységek ne rontsák a játékélményt. Ilyenekből az alapjátékban is akad még bőven, főleg Wehrmacht és brit oldalon, az előbbi valóságos science-fiction frakció lett az évek alatt. A szövetségeseknek a napját rontja a Star Trek romulán álcázótechnológiás (egy háromméteres lövegcső láthatatlanul mozog fel és alá a nyílt terepen) páncéltörő ágyú, a lövedékek célbaérésekor különleges, anyagtalanná váló technológiát használó Puma páncélkocsi, a mágikus, soha újra nem töltő és fel nem forrósodó Ostwind lánctalpas légelhárító, az alap sebesült Volksgrenadier-ekből Grenadier-eket lobotomizáló medic bunker. Az utóbbiból a műtétek közben nyugodtan ki lehet géppuskázni, kemények ezek a csávók na...
De akad jogos sirám német oldalon is, a C&C Generals GLA bulibuszára emlékeztető, szuperolcsó Kangoroo, az önjavító Bren Carrier, az egy másodperc figyelmeztetéssel érkező tüzérség miatt a britek örvendenek közutálatnak. Tommy-ék legnagyobb fájdalma viszont a wehrmacht piospam rush, hiszen a soldier armor-os gyalogság extrán sebezhető a lángszórók által. Az amerikaiak legnépszerűtlenebb húzása a strafe run nevű légitámadás, ami figyelmezetés nélkül a fél gyalogságunkat lekaszálja oszt gg. A bombázás viszont szinte használhatatlan és a tankvadász M10 missfire bugja is elég kellemetlen, főleg ha a szellem Pumák kaszálják le közben az embereinket. Szegény Panzer Elit meg közben küzd és bízva bíz, hiszen jelenleg talán a legmikroigényesebb és legtörékenyebb frackió az összes közül. Nos ennek a cirkusznak, ha az EF-et választjuk, TV-shopos fordulattal élve mostantól vége.
Az Eastern Front a COH legnagyobb szabású és legtöbbet nyújtó módja jelenleg és perspektívikusan egyaránt. Az 1.21-es verzió nemcsak egy teljesen új (szovjet) frakciót és új térképeket jelent, hanem a régi seregek is kaptak pár új egységet. A szökőévben egyszer használt Sherman Crocodile helyett itt a 105 mm-es tarackkal szerelt verzió, a Calliope sorozatvető helyett kipróbálhatjuk a nehézpáncélzatú Sherman Jumbo-t és új, missfire bugmentes skint kapott az M10 tankvadász is. A németek a gigászi Vadásztigrist, a PE Hetzer helyett az erősebb Jagdpanzer IV/48-at, a britek a Sherman Firefly helyett a fürge Comet tankot vethetik be. Ha érdekel minket látatlanba az összes változtatás, itt egy kimerítő lista: www.gamereplays.org/community/index.php
Amikor a békésen szántogató traktor visszalő.
Előre Berlinig!
Na de kanyarodjunk vissza a szovjet frakcióhoz, hiszen mégis ők a főműsor. Noha saját szovjet hadjárat nincs, de a sokféle egység és három fő stratégia azért bőven ad felfedeznivalót. A legjellemzőbb feature, "a szovjetek nem vonulnak vissza" viszont a múlté. Iván igenis nyakába kapja a lábát, ha a helyzet úgy kívánja, kivéve az NKVD büntető szekciót, mert ott az ilyenért golyó jár. Több lehetőségünk van tehát a meglévő gyalogságunk fejlesztésére és megőrzésére, amire szükségünk is lesz, hiszen a veterán rendszer is átalakult. Az egységeink az amerikaikhoz hasonlóan meghatározott számú "kill" után kapják a szinteket és ezzel a javuló tulajdonságokat (a Command squad esetében a parancsokat). Ezzel párhuzamosan az egyes egységek előállítási és feltöltési költségei is nőttek némileg, de ez várható volt. Mivel a szovjeteknél most sincsen visszafelé fejlesztés, hogy ugyanannak az egységnek az erősebb változatához jussunk, sokszor a réginek a popcap limit miatt el kellett előbb hullnia. Ez most is igaz, mégis érdemes vigyázni az alacsonyabb szintűekre is, hiszen idővel egyre erősebbek lesznek.
Ha ebből kapsz, azt nem teszed zsebre...A T-34-esek mellé jöl jön a nehéz IS-2-es acélszörnyeteg támogatása.
Apropó, a legtöbb képesség szemben a többi frakcióval nem kerül lőszerbe, viszont megjelent az egységek "munitions upkeep"-je, vagyis a folyamatos fenntartásuknak lőszerben mért költségei vannak. Ezt a kevesebb felgyülemlett lőszerben fogjuk megérezni. A technikai fejlesztések elsősorban lőszer és üzemanyag igényesek. Készüljünk fel, hogy minden szir-szarért fizetnünk kell majd, pl. a tankgyár magában nem csinál semmit, külön kell megvenni a könnyű és nehéz járművek gyártását. Amúgy én úgy vettem észre, hogy a szovjeteknél a legnagyobb gond az alacsony manpower. Eddig visszavonulás híján nagyon sokba került egy komoly gyalogos erő fenntartása. A német nebelwefer támadások például sok veszteséget okoztak, mert feltöltésre az oroszok jellemzően az előretolt bázisaik körül gyülekeznek, azt meg előbb-utóbb kiszúrják, hol van...Ez annyira elszívta a manpowert, hogy a command tree-s egységek behívására alig maradt valami. A csapatokkal amúgy komoly gond nincsen, sok taktikai lehetőség rejlik bennük és a végjátékban -ahol az amcsiknak és a briteknek már komoly gondjaik vannak- is erősek. A szovjet gyalogság taktikája mivel az egységek általában a Command squad köré gyűlnek a britekére emlékeztett, "blobos" vagyis egy tömegben mozognak. Nekem a charge parancsnál itt személy szerint hiányzik egy oroszos "hurrrrrááááá" csatakiáltás...
Fülvédőket sürgősen kiosztani! A ISU-152 megérkezett a csatatérre!
"Sherman gatov!"
Hogy legyen néhány kontra is, a legégetőbb gondja a modnak a hűséges, de kicsiny játékos közössége. A lobbyban jobb esetben is csak pár játékot látni, de talán ez most majd változik, vagy legkésőbb az új német frakció, az Ostheer megjelenésekor. Kissé mókás tapasztalat, hogy az szovjet egységek oroszul beszélnek ugyan, de a hangjaik valójában az alap COH amerikai egységeinek oroszosítása. A szovjetek egy örökölt hiányossága (a modik bevallottan nem bírnak ezzel) hogy nehézfegyvereket (géppityu, aknavető, ágyú) nem tudnak elszedni, illetve visszaszerezni, kézifegyvereket viszont igen. Van olyan hiba, ami inkább az apró közönségből fakad. Mivel kevés a gamer, ezért szövetségesnek időnként berakok AI-t is, ami viszont mintha semmi sem változott 15 éve a C&C óta, egetrengetően ostoba. Az ellenfél AI-ja viszont mintha szemetebb lenne, minden spotter nélkül látatlanban is pontosan a nyakunkba küldi a tüzérséget, a sérült egységei pedig a világból is kimenekülnek, kigurulnak, csak hogy elkerüljék a sorsukat. Vagy ki-be ugrálnak egy épületbe, hogy nehezebben lehessen őket megcélozni.
Az szovjet "áttörés" doktrína orosz Lend and lease eredetű M4A2/76 Sherman tankja akcióban.
Szemétkedő kiadó
Hivatalos szerveren a moddal ugyan van automatch, de a szintünket és győzelmeink/vereségeink számát szovjetként sajnos nem látjuk. Ez elég baj, mert a játékosok többségét a ranked match motiválja. Egy időben ezek a statisztikák láthatóak is voltak, de a tulajtól leszóltak, hogy ezt ne...Hát fulladjanak meg, ők is tudják, hogy az EF konkurenciát jelentene a Coh Online-nak és legszívesebben máról holnapra leállítanánk ezt a hitvány P2P alapú online alapjáték szolgáltatásukat. Na de sok szónak kevés az alja, engem az EF megnyert magának. Ti meg telepítsetek, frissítsetek és gyertek fel!
Közeleg az Ostheer. Vajon milyen újdonságokkal lep meg az EF stáb?
A mod legfrissebb állapotában letölthető itt, a hivatalos kiegészítőktől független működik. viszont telepítése lőtt fel kell tennünk a 2.601-es patch-et.
www.moddb.com/mods/coheastern-front
TheQuestion riotmagazin.blog.hu/
Szerző: TheQuestion
Szólj hozzá!
Címkék: patch megjelenés company of heroes eastern front coh online relic thq
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.